איך עושים שינוי מהותי ועמוק בחיים?

 כיצד פותרים בעיות בחיים? אלו שאלות שכדאי לשאול? איפה נמצא את הפתרונות?
אלברט אינשטיין אמר "כדי לפתור בעיה כבדת משקל עלינו להגיע אל רמת חשיבה גבוהה מזו שבה היינו כשיצרנו את הבעיה." למה הוא התכוון? האם הוא צדק? 

תחשבו על המשפט הזה.
"אני לא יכול לעבוד כאן בגלל הרעש"
נניח שהרעש נובע מרדיו ברקע והסכימו לכבות אותו. נוצרה בעיה קלה ברמת הסביבה ובמקרה הזה היא נפתרה על ידי שינוי בסביבה (כיבוי הרדיו).
עכשיו, תחשבו על המשפט הזה.
"אני לא יכול לעבוד כאן כי לא משלמים לי מספיק"
הבעיה הזאת מורכבת יותר והיא נוצרה ברמת ההתנהגות במקרה הזה של הבוס שלא משלם לי מספיק.
לא ברור כיצד פותרים אותה – שכנוע, איום של עזיבה, מציאת עבודה חדשה משתלמת יותר או לימוד מקצוע חדש.
הינה משפט עם בעיה אחרת.
"אני לא יכול לעבוד כאן כתכניתן כי אני לא יודע לתכנת היטב"
הבעיה כאן היא ברמת כישורים או מיומנויות וקשה לדעת מהמשפט בלבד אם הבעיה נובעת  מחוסר ניסיון, מיומנות, יכולת או אפילו בטחון עצמי נמוך.
"אני לא יכולה לעבוד כאן כי יש לכם מדיניות של אפליה נגד נשים"
כאן ישנה בעיה ברמת ערכים ואמונות – ישנה אי הלימה בין מה נכון, צודק או ראוי בעיניי לבין מדיניות החברה.
"אני לא יכול לעבוד כאן כי מגיע לי תפקיד הרבה יותר חשוב.
כאן ישנה בעיה או אי הלימה ברמת הזהות (מה שמגיע לי)
"אני לא יכול לעבוד כאן כי אין לכם חזון בחברה – כל ההחלטות נוצרות על סמך רווחים בטווח הקצר.
כאן הדובר מצביע על בעיה לכאורה של חוסר יעוד או חזון בחברה. 

רוברט דילטס המציא מודל של שש רמות לוגיות של שינוי המתאימות לאנשים פרטיים וגם לארגונים : 

  שש רמות לוגיות של שינוי
1. הסביבה בה אנו פועלים, מגיבים ומתנהגים. עם מי, מתי ואיפה אנו פועלים
2. ההתנהגות שלנו. מה אנחנו עושים על סמך הבחנת המציאות שלנו, היכולות ואמונות שלנו.
3. כישורים ומיומנויות. איך וכיצד אנחנו פועלים בהתאם לאמונות וערכים שלנו.
4. אמונות וערכים. למה אנחנו פועלים ומה חשוב או ראוי לנו בהתאם לתפיסת הזהות שלנו והמטרה הגדולה שלנו בחיים.
5. זהות. מי אני בעיני עצמי ומה תפקידי (אב, מנהיג, אח, עמית, חבר וכו', בהתאם למטרה הגדולה שלי.
6. יעוד. למען מי ? המטרה גדולה שלי ברמת שייכות לקהילה האנושית, לקהילת החיים או רוחניות 

ברמות נמוכות קל יותר לעשות שינוי. למשל קל יותר לשנות מקום בילוי או מקום עבודה מאשר לשנות אמונות וערכים. לעומת זאת שינוי ברמה גבוהה יותר משפיע על כל הרמות הנמוכות יותר. למשל שינוי ברמת הזהות; עכשיו אני תופס את עצמי כמנהיג ולא כקורבן, ישפיע על הערכים שלי וההתנהגות שלי ויגרום לי לשנות או ליצור סביבה הולמת. כמו כן, חברות עם חזון ויעוד ברור כמו אפל ואמזון מתעשרות בזכות תרגום החזון לחוויות קנייה ושימוש מדליקות אצל הלקוחות הנאמנים. 

באימון לחיים  ואימון עסקי המודל של דילטס מאוד שימושי כי הוא עוזר לנו לראות את התמונה הרחבה ולא להניח שבעיה נובעת מאותה רמה שהלקוח מציג. אפשר לדמות הלימה בין 6 רמות לוגיות למטוס חזק עם 6 מנועים. כאשר כולם מופעלים ביחד המטוס יגיע ליעדו במהירות. 

חשוב להבין את החשיבות של הרמות בחיי יום-יום.
 הנה 3 רמות של מריבה אצל בני זוג:
בשנה הראשונה לנישואין – "עוד פעם לא הוצאת את הזבל. מתי תלמד כבר?" (פגיעה ברמת הכישורים)
אחרי חמש שנים של נישואין – "עוד פעם אתה מזלזל בבית ואתה משאיר לי את כל העבודה. לא איכפת לך" (פגיעה ברמת האמונה והערכים)
לפני הגירושין – "נשבר לי ממך. אתה בן זונה – אגואיסט ועוד מעט אתה עף מפה." (פגיעה ברמת הזהות)
מכאן, קל להבין למה מומלץ למתוח ביקורת ברמת ההתנהגות ולתת מחמאות ברמת הזהות (עם סימוכין מרמת ההתנהגות).  

איך התיאוריה עובדת בפרקטיקה – באימון?
כשאנו עובדים  עם מתאמנים שאומרים לי שהם לא מסתדרים בעבודה/בחיי הזוגיות/בסביבה החברתית או משפחתית – אנו מתחילים את העבודה איתם במישור הסביבתי  וההתנהגותי. נבדוק יחד מה יוצר אצלם את הבעיה שהם מביאים – ברמת הסביבה וההתנהגות. נבחן איפה, עם מי ומתי מתעוררת הבעיה. בהמשך, נשאל – מהו דפוס ההתנהגות שהם מביאים  למצבי הקושי, ולאחר מכן, נבחן מהם הכישורים והמיומנויות שבידיהם וכיצד הם יכולים לשרת אותם בהתמודדות עם הבעיה.
האימון בשלב זה יתמקד – בדרך קוגניטיבית ומובנית – בשיפור האסרטיביות, כישורי הדיאלוג, חיזוק ביטחון עצמי, העצמה פנימית ועוד.
כאשר האימון מתקדם, נעבור לשלבים הבאים – הקשורים לרמות הגבוהות בפירמידת שש הרמות הלוגיות לשינוי, הנוגעות בערכים ואמונות, בזהות ובייעוד. כאן מדובר בעיסוק בשאלות המחייבות חדירה עמוקה יותר לנפש, כזו העשויה לחולל שינוי עמוק ואמיתי באדם. השאלות הנוגעות בערכים, זהות וייעוד – מתייחסות להוויית האדם מעבר לחיי היומיום. כאן ישאל המתאמן את עצמו – מה דוחף אותו לעסוק בדברים בהם הוא עוסק? האם הם באמת תואמים את זהותו הפנימית? מהי זהותו האמיתית? מהי המהות המזוקקת שבו? מה מניע אותו בעולם? איזה ערכים וכוחות? איזה אמונות חשובות בשבילו והן בגדר ייהרג ובל יעבור? האם יש לו ייעוד בעולם (כיצד הוא יכול לתרום לעולם?) – ואם כן מהו ואיך הוא יכול להגשימו? מהו החזון שלו לגבי עצמו? וביחס לעולם? 

באימון אישי , אנו נעזרים בתרגילי NLP ובשיטת פסיכו- מטפוריקה כדי להגיע לרבדים עמוקים באדם ולאפשר שינוי ברמת הערכים והאמונות המגבילות ולעזור לו להתחבר למהותו, לצרכיו וערכיו, לאמונותיו, לחזונו ולייעודו. כשהעבודה העמוקה נעשית היטב, והיא פועלת על הרמות הנוירולוגיות הגבוהות ביותר, מושג שינוי גם ברמות הבסיס: בסביבה, בהתנהגות , בכישורים ובמיומנויות. המתאמן מבין בעצמו שהפיתרון לא טמון בהכרח בהחלפת בן/בת זוג, עבודה, דירה. שאפשר להתגבר על מהמורות בקשר הורים-ילדים ולהיפך, שהשינוי מתחיל מבפנים.

                                                          לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפים  

גלה את סודות שיפור החיים - לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפים

לחץ על התמונה לצפיה בוידיאו טיפים

 

ההצלחה בשיטה זו היא מפתיעה ומרגשת! השמחה בבנייה המחודשת של האני הפנימי גורמת לשמחה מבפנים שמתפרצת אצל המתאמן ונותנת לנו כמאמנים, סיפוק גדול מאוד. המתאמן חווה ממש לידה מחדש, זהו תהליך נפלא! 

דניס ופנינה  מרימסקי,
מומחים לתהליכי שינוי : אימון אישי, אימון עסקי , פסיכו-מטאפוריקה,  ו  NLP : כולל אימון לאינטליגנציה רגשית, זוגיות, דימוי עצמי, הפרעת קשב וריכוז ולבעלי צרכים מיוחדים מה אומרים עלינו?
לוטוס הדרכה לשינוי
Google+  

Related posts:

  1. למי מתאימה נוסחת ה- Be-Do-Have: תעוזה– מעשים- הצלחה?
  2. געגועים לעתיד
  3. האם אנו יכולים להשפיע על הקרמה שלנו?
  4. מדוע חשובה האחדות בין האדם וסביבתו האנושית?
  5. האם זוגיות מאושרת יוצרת שלמות או ההיפך?
הפוסט הזה פורסם בתאריך NLP, אושר, אימון אישי, העצמה, חיזוק הזוגיות, ייעוד חזון, כישורי חיים, כללי, עסקים, שינוי בחיים, תודעה עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>