דחיינות – פתרון או הקלה?

 

דחיית משימות למחר היא תופעה מוכרת לרובינו. עם זאת, מסתתרים בינינו דחייניים מקצועיים. פשוט אלופים בדחיינות. כל מטלה נראית להם הר עצום, שאין שום סיכוי שיצליחו לטפס במעלה מדרונותיו. לכן הם מעדיפים לעצום עיניים ולדחות את ההתמודדות הבלתי אפשרית ממחר למחרתיים וכן הלאה והלאה. הבעיה היא שבזמן עצימת העיניים ודחייה עד אין קץ של ביצוע המטלה – הם נבלמים מלהמשיך בדרכם. כך למשל, סטודנטים שדוחים לימוד לקראת מבחן, ייכשלו בזמן אמת ולא יוכלו להמשיך במסלול לימודיהם או עצמאים הנדרשים לבצע פרויקטים, יימנעו ויידחו את העשייה ובכך יפסידו לקוחות.
האם ישנה בשורה טובה לאנשים הסובלים מדחיינות? עד כמה ניתן להיפטר מדחיינות בעצמנו? מהם הדברים שכל אחד יכול לעשות כדי לקדם פתרון או הקלה למצב של דחיינות? למתמידים בקריאת המאמר – מובטחים טיפים שימושיים בהמשך. 

איך מלמדים דחיינים מקצועיים להתמודד ולהצליח?
כשמגיעים אלינו מתאמנים המאופיינים בנטייה בולטת לדחיינות, אנחנו עובדים יחד בכמה דרכים ומישורים כדי למצוא דרכי התמודדות עם הבעיה. אנו מאמנים אותם לפתח גישת הצלחה, כלומר – אנו מניחים מראש שלפניהם משימה שהם יכולים לעבור אותה. משימה לא מרתיעה , אלא אתגר, שאפשר להתמודד איתו. בנוסף, אנו מגדירים ואומרים שכל תוצאה שתתקבל היא בגדר משוב ממנו אפשר לצמוח, ולא כישלון.
אנחנו עובדים יחד על הגברת המוטיבציה, ואני נעזרת בשיטת NLP שמאפשרת הפרדה בין מוטיבציה שלילית – מרחיקה, מונעת מהכרח ומחוסר חשק ונקראת away from לבין מוטיבציה חיובית – מקרבת, המונעת מהרצון ללכת ולהשיג את המטרה, והיא מכונה: towards.
כמו – כן, חשוב להבין , שלדחיינים קשה לפשר בין הרצון להגשים סיפוקים לבין הרצון לבצע את המטלה שצריכה להיעשות. על ידי תרגילי NLP לומדים המתאמנים לפתח מודעות וערנות לסוגי ההפרעות והסחות הדעת, "מבזבזי הזמן" שלהם, כגון: גלישה מתמשכת מדי באינטרנט, טלוויזיה, שיחות טלפון ארוכות וכו'…כשניצבת לפניהם מטלה – אנו בונים תוכנית מדויקת הקובעת לוחות זמנים – ומשאירה מקום וזמן – מוגבלים – להנאות ולבילוים לצד זמן ואנרגיה לביצוע המטלות והמשימות.
כדי להמחיש אימון כזה, אנו מציגים סיפור מקרה לדוגמא. לאחרונה הגיע אלינו סטודנט שהרגיש שאיננו יודע ומסוגל להתמודד עם כל חומר הלימוד שלפניו ולהתכונן למבחן שצפוי לו. יחד בנינו תוכנית פעולה מפורטת לשלושת השבועות עד למבחן. פרסנו לפרוסות דקות כל יום, הגדרנו בדיוק כמה זמן הוא מקדיש ללימוד בכל יום ומה יהיה החלק הנלמד בכל פעם. במשך כל התקופה הוא היה צריך לסמס לנו מדי יום לאחר שעמד במטרה המוגדרת מראש. לפי הנחייתי הוא לא למד בערב לפני המבחן, כדי לאוורר ולנקות את הראש. כשהגיע רגע המבחן, הוא כלל לא היה לחוץ והרגיש שהוא יודע מצוין את החומר. בסיומו הוא חש נפלא והיה בטוח שעבר אותו מעולה וכך אכן קרה. הוא היה כל כך שמח בתהליך והוא משוכנע שידגום את המודל הזה בעתיד. חווית ההצלחה שלו היא רבת משמעות וחשיבות ליכולתו להרגיש סיפוק ולקצור הישגים והצלחות – בהווה ובעתיד. אנו כמאמנים חשים התרגשות רבה על שיישם את התהליכים והצליח. 

מהן הדרכים האחרות שיעזרו להתמודד בהצלחה עם דחיינות?
* הקלה משמעותית בדחיינות מתקבלת דרך אמצעים שמרחיבים את כוח הרצון שלנו. הדוגמא הפשוטה ביותר היא השעון המעורר שמטרטר לנו בראש וגורם לנו לקום מהמיטה. כל אדם שמזכיר לנו בזמן לבצע משימה (מסמס, מטלפן, צועק, מנדנד או מטרטר). לחילופין אפשר למצוא מסגרת קבוצתית כגון שומרי משקל כדי ליצור תמריצים ותמיכה למחויבות.
* דרך אחרת להרחיב את כוח הרצון היא קביעת מועדים מחייבים למטלות כאשר אי עמידה בלו"ז כרוך בהפסד או כשלון. אני יכול להמר על היכולת שלי להגיע למשקל מסוים בתאריך נקוב כדי ליצור תמריץ כספי ורגשי על-מנת להצליח.
* בכל משימה, תמצאו מרכיב של כיף. אל תניחו מראש שהמשימה היא רק עול כבד. כשאתם רואים את הכוונה החיובית של העבודה ניתן ליהנות ממנה. כל עבודה יוצרת ערך עבור מישהו. לדוגמא עבודת ניקיון יוצרת סביבה בריאה ונעימה. בנוסף, תיצרו לעצמכם תנאים טובים וסביבה תומכת כדי להתחיל; שולחן נקי ומסודר, כלים טובים ומשהו לשתות.
* עיבדו על המוטיבציה שלכם ותנו לעצמכם תמריצים (כגון הפסקות) לפי שלבים או הצלחות. אם קשה לכם ללמוד לבד, צרו קבוצה קטנה שלומדת ביחד. מיצאו חבר או בן/בת משפחה, שעוקב אחרי התקדמותכם ודווחו לו/לה על פי זמנים קבועים מראש (כגון כל יום).
* הכינו רשימת משימות מראש וחלקו משימות גדולות לפרוסות קטנות כדי שבכל פעם שאתם עובדים, תוכלו לסמן מספר הצלחות עקב המאמצים שלכם. קל הרבה יותר לצבור כוחות לשלב או משימה הבאה, כאשר אתם חשים רוח גבית מאנרגיה של הצלחות קודמות.
* לעתים, אנחנו נרתעים מלהתחיל משימה גדולה בדיוק מכיוון שהיא נראית "גדולה עלינו" ואילו לפי גישת השלבים אנחנו מופתעים מהקלות של השגת המטרה.
* מצאו פשרות בין הרצון שלכם לסיפוקים והרצון שלכם לעבוד. הפתרון לא חייב להיות הכול או לא כלום. אתם יכולים לראות טלביזיה או לשוטט באינטרנט לחצי שעה ואחרי זה תתחילו את העבודה. לחילופין אתם יכולים ללמוד היום למבחן ומחר תבלו עם החבר'ה.
* התחילו את המשימה. אל תחכו לתנאים מושלמים. חשוב מאד להשיג תחושה ראשונה של התקדמות והצלחה. אל תפתחו ציפיות לא מציאותיות לגבי איכות העבודה הנדרשת אחרת לא תסיימו את המשימה.
* כאשר המשימה משעממת או קשה ברשימה שלכם, התחילו עם משימה קצרה וקלה ומייד אחר כך (ולפני שאתם מתעייפים) תיגשו למשימה "הכבדה". אחרי המשימה "הקלה".
* תפתחו ערנות לגבי סוגי הפרעות ומה מסיח את דעתכם. אחרי שתהיו מודעים להפרעות תוכלו לפעול למנוע או להקטין אותם.
* חשוב מאד לדעת מתי ואיפה בדיוק קורית הדחיינות? ישנם אנשים עם בעיה כללית של ניהול זמן נכון וסדרי עדיפויות אבל לרוב דחיינות קורית במצבים מאד מסוימים כגון לימוד לבחינות, פגישות עם אנשים מסוימים או התחייבויות לביצוע משימות עבור עצמנו. נפוץ מאד מצב שקל לנו לעמוד במחויבות לאחרים אבל קשה מאד לעמוד במחויבות לעצמנו (לדוגמא לצאת להליכה או התעמלות כל יום).
* חשוב עוד יותר לשאול את השאלה מדוע קורית הדחיינות? האם בגלל פחד מכישלון, אמונות מגבילות, הפרעת קשב וריכוז, קושי לקבל החלטות או לקבוע סדרי עדיפויות? על איזו אמונה מגבילה מדובר? הינה כמה דוגמאות : אני לא מספיק טוב ב…, אין לי מזל בחיים, אצלי כל דבר הולך קשה, אני לא יכול למצוא זוגיות מאושרת, אני תמיד נכשל, אני לא יכול למצוא עבודה, אין לי סיכוי להצליח….

                                                            לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפים 

גלה את סודות שיפור החיים - לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפים

לחץ על התמונה לצפיה בוידיאו טיפים

 

בהצלחה, 

דניס ופנינה מרימסקי,
מומחים לתהליכי שינוי : אימון אישי, אימון עסקי, פסיכו-מטפוריקה  ו  NLP : כולל אימון לאינטליגנציה רגשית, זוגיות, דימוי עצמי, הפרעת קשב וריכוז ולבעלי צרכים מיוחדים מה אומרים עלינו?
לוטוס הדרכה לשינוי
Google+

Related posts:

  1. למה לדחות למחר?
  2. מדוע אנו נוטים לדחות את משימות היום למחר?
  3. מי הוא מלך החיות האמיתי
  4. האם שחיקה היא הזדמנות לשינוי?
  5. מדוע חשובה האחדות בין האדם וסביבתו האנושית?
הפוסט הזה פורסם בתאריך NLP, אימון אישי, דחיינות, כללי, פחד, קשב וריכוז, שינוי בחיים עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . קישור קבוע.

4 תגובות על דחיינות – פתרון או הקלה?

  1. מאת נועה:‏

    שלום,
    קראתי את הכתבה על דחיינות, ובאמת מצאתי טיפים שאחשוב עליהם לעתיד בצורה יותר מעמיקה,
    אבל יש כמה דברים שאכן ניסיתי, ועדיין דברים כמו חוסר רצון לדחות סיפוקים ובעיות קשב וריכוז (לא מאובחנות) הפריעו לי לסיים את המשימות הנדרשות בזמן. הצבתי לעצמי לוחות זמנים ושלבי עבודה, אפילו בשיטתיות, אך הבעיות הנ"ל עדיין גברו על היכולת לבצע את המשימות ביעילות ולפי הזמן שדרשתי מעצמי.
    אז מה לעשות?

    • מאת נועה:‏

      וכן גם דברים כמו פחד מכישלון לא גרמו לי לסיים\ לבצע
      את המשימות בהצלחה

      • מאת admin:‏

        נועה,
        אני שמחה שאת פתוחה לדבר ולומר את אשר מציק לך.
        זה חשוב מאוד בדרך לניצחון.
        פחדים מכל סוג שהוא ובעיקר פחד מכישלון הינם חסמים מעכבים ומפריעים.
        הפחד מכישלון יושב בד"כ על פרפקציוניזם, שנשען על הרצון לרצות את הסביבה.
        גם כאן עבודה עם איש מקצוע מיומן ואחראי ב-NLP למשל בטכניקת תירפיית קו הזמן יכול לעזור לנקות את הפחד ולטעת במקומו אומץ.
        פחדים הם מסוג הדברים שיש לעבוד עליהם כדי לנקותם ולסלקם ולא לדבר בלבד.
        בברכה ובהצלחה
        פנינה

    • מאת admin:‏

      נועה שלום ומועדים לשמחה
      אכן הפרעת קשב וריכוז ודחיינות הינן הפרעות שמעכבות ומונעות מהלוקים בהן מלהתקדם בחיים ויש להתייחס אליהן ברצינות כמו לכל לקות אחרת.
      יש צורך בהתמדה ונחישות תוך כדי הבנת הלקות, שהי לעולם תלווה אותנו ושהחיים אינם נגמרים או נעצרים כאן.
      אין ספק, שבמקרים רבים יש לפנות לאיש מקצוע מיומן, שיכול/ה להעמיק את האימון ולעזור לך להתגבר על התופעות המפריעות.
      סבלנות, סלחנות כלפי עצמך והתמדה – יעזרו לך לצלוח את הדרך.
      חשוב וראוי גם לקבל עזרה מקצועית מבלי להתבייש.
      בברכה והצלחה
      פנינה

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>