האם כדאי לזכור את הכל



"רכושו האמיתי של האדם הוא זכרונו; בשום דבר אחר אינו כה עשיר או כה עני" – אלכסנדר סמית

הזיכרון שלי ממש לא טוב וקל לי לקנא באנשים צעירים שזוכרים הרבה ויודעים לספר על אירועים לפרטי פרטים. כדי להתמודד עם השכחה אני נעזר באמצעי עזר כמו עריכת רשימות וכתיבת אירועים ביומן. שמחתי לגלות את הגוגל קלנדר (יומן אלרטרוני),ששולח לי תזכורות של אירועים למייל וב- סמסים (מסרונים) לטלפון הנייד. סמס מהקלנדר הוא תזכורת מן העבר שיוצר מודעות בהווה לגבי אירוע בעתיד. חשבתי שחבל שאי אפשר לקבל סמסים מהמוח שלנו ,אך טעיתי .יש דרך והיא מאד נפוצה.

הרגש כ- סמס מהמוח
כל פעם שאני מרגיש שמחה , אני מקבל סמסים מהמוח על אירועים של שמחה בעבר ואירועים עתידיים של שמחה. אני לא ממש זוכר כל אירוע בפני עצמו אלא הרגש מהאירוע מהדהד בהווה. בדרך הזאת אני בונה גשר רגשי מהעבר דרך ההווה אל העתיד. לדוגמא כאשר אני מתכנן חופשה, אני נהנה מהתחושות של חופשות כיפיות בעבר (מלווה בזיכרון חלקי בלבד של האירועים עצמם)  וגם נהנה מתמונות, ריחות  וצלילים  של כיף שאני מדמיין בחופשה העתידית. באותה מידה, כאשר אני כועס למשל על הבוס שלי, הסמסים שאני מקבל הם על אירועים מעצבנים מן העבר- הכעס מן העבר מהדהד בהווה. אני גם בונה לעצמי סנריו כיצד אתנהג כאשר הבוס יעצבן אותי בעתיד. הלב שלי דופק חזק מרוב כעס בהווה ואני רואה את עצמי בעתיד, עומד איתן על זכויותיי ושומע את עצמי מדבר בקול בטוח
ואסרטיבי.

לזכור את הכול או לשכוח?
ישנם אנשים בודדים שממש זוכרים את הכול כרצף אירועים מחייהם כבוגרים. אתה יכול לתת להם תאריך לפני 10 שנים והם יספרו לך איזה יום של השבוע זה היה,מה הם עשו במשך היום ומה היו החדשות בטלוויזיה. נכון שאנשים כאלה הם נדירים אך זה מפליא שאפשר להגיע לדרגת זיכרון כזה. לרוב, אנו זוכרים מעט מאוד מאירועי העבר אלא אם קורה משהו שמזכיר את הפרטים.
אינני בטוח שזה רצוי לזכור את הכול. אתן לכם דוגמא – יש לי נכדה בת חודשיים וחצי שבוכה יום ולילה מכאבי בטן בשל גזים. התופעה תחלוף בעוד חודשיים. בינתיים היא סובלת אבל לא זוכרת ובעתיד למזלה היא לא תזכור את הסבל הזה בכלל. כלומר, השכחה הוא מנגנון הגנה שמונע מאתנו לשחזר כאבים וטראומות מהעבר.
גם כאשר אנו זוכרים, הנטייה היא לזכור בקלות יחסית את הרגש בסוף האירוע לעומת הרגשות במהלך האירוע. יש לנו נטייה לכתוב את תסריט הזיכרונות מחדש לפי אופי הסוף. אם יש הפי אנד, נזכור ונגזים את השמחה שחווינו בדרך. אם חבר בגד בנו לפני כמה שנים, נתקשה לזכור עד כמה היינו שמחים לראות אותו לפני כן. עם הזמן , אנו משכתבים את הזיכרונות כדי להתאים את הסיפורים שאנו מספרים על עצמנו והתדמית העצמית הנוכחית.
התת-מודע שלנו עשיר מאוד בזיכרונות אבל מסנן אלו זיכרונות יש להגיש למודעות בכל עת. בעבודה שלי
כמאמן אישי, אני משתמש בתרפיית  קו הזמן כדי לעזור למתאמניי להשתחרר מרגשי כעס, עצב או אכזבה שאינם פרופורציונאליים למצבים בהווה.

תרפיית קו הזמן
מכיוון שבכל אירוע יש הדהוד של רגש מהעבר, אנו עלולים להגיב בהתאם לרגש המצטבר ולא במידה הולמת למצב הנוכחי. לדוגמא אם אני רב עם אשתי על שטיפת הכלים ואחרי זה יש וויכוח (לכאורה מינורי) על איזה סרט היה יותר טוב, האירוע השני עלול לקבל צביון הכעס מהאירוע הראשון ובאירוע הבא של כעס תהיה התפוצצות של ממש כי זהו הקש ששבר את גב הגמל. הבה נוסיף לעובדה שבפועל אני לא אזכור את כל אירועי הכעס (משנים קודמות) שישפיעו על התנהגותי העתידית, והמצב נראה עגום.
כאן בדיוק טמון העוצמה של תרפיית קו הזמן כי היא פועלת על שרשרת האירועים של כעס ולא רק על אירוע בודד. על ידי ניתוק או הפחתת הכעס באירוע הראשון בשרשרת, כל אירועי הכעס מאז מקבלים צביון אחר. אחרי שהצלחנו ללמוד את כל הלקחים האישיים מהאירוע הראשון של כעס, הרגש עצמו מיותר, ואפשר לשמור על זיכרון הלמידות ללא
הכעס.
בסוף התהליך נגיע למצב שאריסטו תיאר כאשר הוא אמר : "כל אחד יכול להתרגז – אין קל מזה. אך להתרגז על האדם הנכון, במידה הנכונה, בעיתוי הנכון, למטרה נכונה ובדרך נכונה – אין זה דבר קל כלל ועיקר."

אוצר הזיכרונות
הזיכרונות שלנו מהווים אוצר של חוויות. לאף אחד אחר בעולם אין את הזיכרונות שלך. העולם מכיר אותך דרך מה שאתה מספר על עצמך.העולם אינו מכיר את הזיכרונות שלך אלא את הסיפור שלך עליהם. מהו הסיפור שלך? במה תבחר להיזכר? אם תזכור את כל המתנות שקבלת מאחרים ומהתבל (הכישרונות והחוזקות שלך) , יהיה לך סיפור של הודיה והעצמה שיעשיר וישמח את הווה. אם תבחר להיזכר בבגידות ,בהתחשבנות, ובכל מה שלא הצלחת לעשות,יהיה לך סיפור של כעסים ואכזבות.
כתב הסופר ויליאם טרבור
: "הדרך שאתה זוכר דברים  קובעת מי אתה. אנשים נאבקים כדי לשתף צד מאד פרטי שלהם עם אחרים"

איך להשתחרר מכעס?

איך להשתחרר מכעס - לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפ

לחץ כאן וצפה בווידאו טיפ

דניס ופנינה מרימסקי,
מומחים לתהליכי שינוי : אימון אישי, אימון עסקי , פסיכו-מטפוריקה, ו NLP : כולל אימון לאינטליגנציה רגשית, זוגיות, קריירה, דימוי עצמי, הפרעת קשב וריכוז ולבעלי צרכים מיוחדים.
מה אומרים עלינו?
לוטוס הדרכה לשינוי
Google+

Related posts:

  1. מחפשים את המגדלור
  2. פגשתי את אני העתידי הרזה
  3. העצמת הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים
  4. מדוע אנו נמשכים לבן/בת זוג מסוג מסוים?
  5. להצליח למרות הפחד
הפוסט הזה פורסם בתאריך NLP, אימון אישי, אסרטיביות, העצמה, כללי, שינוי בחיים, תודעה עם התגים , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>