תתרחק מבריונות עצמית

"לבריון יש את הכוח לפעול אבל חסר את החמלה לחדול" – ג'יי.קיי.תומאס
אנחנו כה רגילים לסיפורים על בריונות ואנוכיות שלפעמים אנו שוכחים מכל האנשים שאנו מכירים שהם דוגמאות להקרבה עצמית. אנשים כאלה הם שקטים, אכפתיים ודואגים לזכויות בני משפחתם וחבריהם. למעשה הם דואגים כמעט לכולם כי את עצמם הם לא סופרים בכלל. הם תמיד אחרונים בתור לאוכל, למתנות, למנוחה או לזמן פנאי. הם נחשבים לאנשים טובי-לב, נדיבים ועמודי התווך של כל חברה או ארגון.
כל כך נוח לנו לקבל את שירותם של האנשים הללו, שבקלות אנו מתעלמים מהעובדה שכלפי עצמם הם מתנהגים בבריונות וחוסר רגישות משוועים.
האומנם?

מה זו בריונות עצמית?
בריונות היא כפיית רצון תוך שימוש בכוח או איום של כוח ותוך זלזול ברגשות, רצונות וזכויות של הזולת. כאשר הבריונות אינה מופנית החוצה אלא פנימה היא הופכת להיות בריונות עצמית.
בריונות עצמית היא תכונה הפוכה מחמלה עצמית. כאשר אנו מתייחסים לעצמנו כחסרי זכויות וצרכים, כלא ראויים לחסד, אהדה או סלחנות, מעשינו הם בריונות לכל דבר. בואו תבדקו אם המצבים הבאים מוכרים לכם:
*  אתם סולחים לאחרים בקלות אבל ביקורתיים מאד כלפי עצמכם ומצפים לביצועים מושלמים. אתם לא סובלניים בכלל כלפי החסרונות והשגיאות של עצמכם.
* אתם הראשונים להושיט עזרה לזולת אבל זה לא היה עולה על דעתכם לבקש עזרה ממישהו אחר.
* אתם תמיד אחרונים בתור לאוכל או מתנות כי ברור שאחרים צריכים לקבל קודם.
* אתם דוחפים את הגוף לקצה גבול יכולתו כדי שיהיה מספיק זמן לעזור לאחרים וחוסר המנוחה מתבטאת מידי כמה חודשים בדלקות ומחלות שמשביתים אתכם.
* אחרים לוקחים אתכם כמובן מאליו ולא מכבדים אתכם.
* למרות השעות הרבות שאתם עובדים והמאמצים שאתם משקיעים בעבודה, תמיד פונים אליכם כדי לעבוד יותר.
* אתם נהנים מפנאי וחופשות רק בתנאי שלא צריכים אתכם זמנית

אם אתם מזדהים עם המצבים הללו, החדשות הרעות הן שאתם מטפחים בריונות עצמית.
החדשות הטובות הן שיש פתרון והוא טיפוח חמלה עצמית.

חמלה עצמית
חמלה עצמית היא סוג של חסד שבאופן טבעי אנו מפגינים כלפי כל אדם באשר הוא וכאן אנו עושים את הדבר כלפי עצמנו.
הדרך הקלה ביותר להתחיל – הוא על ידי חיבוק עצמי (כן ממש חיבוק פיזי). החיבוק הזה משחרר הורמון של אוקסיטוצין שמפיג מתח וגורם לנו להרגיש שלווה. תוך כדי חיבוק עצמי, תחשבו עד כמה אתם בעצמכם ראויים לכבוד וחמלה , עד כמה אתם יודעים לתת לזולת, בהיותכם אזרחים למופת ועכשיו מגיע תורכם לקבל בחזרה אהבה .השלב הבא הוא לדמיין כיצד מישהו שבאמת אוהב אתכם היה מייעץ לכם להתנהג כלפי עצמכם. כיצד הדמות האוהבת הייתה מתנהגת במקומכם במקרים שפורטו לעיל?
מחקרים מראים שהגברת חמלה עצמית מורידה רמת המתח, מחזקת את המוטיבציה ללמוד מטעויות, משפרת יחסים וזוגיות ומביאה להעלאת שביעות רצון מהחיים.

איך מגבירים חמלה ואהבה עצמית?
נציג לכם מקרה אמיתי לדוגמה. מדובר באישה, בעלת משפחה, שהגיעה אלינו לאימון אישי לאחר שהרגישה שהגיעו מים עד נפש. כל השנים השקיעה ללא חשבון בבעלה ובילדיה, בישלה, טיפלה, אירחה, ניקתה ודאגה למלא אחר כל צרכיהם, בכל רגע נתון, מבלי לקחת לעצמה פרקי זמן למנוחה והנאה. היא מעולם לא הביטה בראי וניסתה לטפח את עצמה, לא יצאה לבתי קפה, חוגים או בילויים אחרים. נתנה ונתנה, ריצתה והעניקה, והתרגלה לשכוח מעצמה.כשהיא הגיעה אלינו, התסכול והמרמור הציפו אותה. מצד אחד, היא הייתה עייפה וחסרת שמחה חיים, מצד שני הרגישה אשמה בגלל שכלו כוחותיה והיא עושה ונותנת פחות.
השילוב בין הרצון לרצות וחוסר ביטחון והערכה עצמית, הביאו אותה למצב של שפיפות נפשית.
פתחנו את האימון במיפוי ודירוג ערכים, ועבודה בעזרת תרגילי  NLP ותרפיית קו הזמן לניקוי התסכולים והכעסים.
בהמשך, התבקשה המתאמנת שלנו לעשות שורה של תרגילים ופעולות למען עצמה, כמו לעמוד בכל בוקר מול המראה כאשר היא תופסת באצבעות יד שמאל את השקע ביד ימין שבין האגודל לאצבע (דבר שמהווה עוגן ב-NLP   ) ולומר: אני אוהבת את עצמי, אני מכבדת את עצמי ומגיע לי הטוב ביותר.בהתחלה זה נראה לה הזוי ואידיוטי, אבל התעקשנו, והיא הייתה תלמידה טובה. היא התמידה בתרגול.
למרות שהיה לה קשה ליישם את התרגול, התוצאות החלו להגיע במהירות. כבר אחרי שבועיים היא התחילה להסתכל על עצמה אחרת לגמרי. פתאום ראתה את עצמה באור יפה וחיובי, הפסיקה לרדת על עצמה ולבקר את עצמה ללא הרף והחלה לעשות דברים שלפני כן לא חשבה שהם אפשריים, כמו לקנות בגדים חדשים ואיכותיים, ללכת למספרה ולשבת כך סתם בבית קפה.לאט לאט היא גם הרגישה שהיא מסוגלת לשים גבולות לבני משפחתה. באימון, עבדנו על האיזון. לא לשבור את הכלים אבל כן לשמור על זכויותיה וצרכיה. לא להיסחף לאהבה נרקיסיסטית אבל כן לכבד לאהוב ולחמול על עצמה. לא להיות תוקפנית אבל לדעת להיות אסרטיבית.
למשפחתה היה לא פשוט לקבל את השינוי. מצידם, הם התרגלו למילוי רצונותיהם באופן מלא ומיידי, ופתאום נקבעים כללים אחרים…
חיזקנו אותה בתרגילים נוספים, שבהם הייתה עומדת מול מראה, מחבקת את עצמה ואומרת: אני יפה, אני מדהימה, מגיעה לי הטוב ביותר. לקח זמן, אבל השינוי חלחל גם לבעלה, שלפתע התחיל לראות את הצורך שלה ביחס מפנק,  ושאין לקחת אותה כמובן מאליו, והתחיל למשל לצאת איתה לבראנצ'ים…הילדים גם הם הבינו שהיא לא חייבת להזמין ולארח בכל סופשבוע…הגבולות התגבשו והביאו לתפנית חיובית ביחסים בתוך המשפחה.
בזכות האהבה, הכבוד והחמלה שהחלה להעניק לעצמה, היא יכלה להראות גם יותר אהבה לבעלה ולילדיה.

כאשר תלמדו להוקיר את חייכם כאוצר יקר מפז, האושר הפנימי יהיה גם מנת חלקכם.

לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפים

גלה את סודות שיפור החיים - לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפים

לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפים

דניס ופנינה מרימסקי,
מומחים לתהליכי שינוי : אימון אישי, אימון עסקי , פסיכו-מטפוריקה,  ו  NLP : כולל אימון לאינטליגנציה רגשית, זוגיות, קריירה, דימוי עצמי, הפרעת קשב וריכוז ולבעלי צרכים מיוחדים. מה אומרים עלינו?
לוטוס הדרכה לשינוי
Google+

Related posts:

  1. תפסיקו לטפח בריונות עצמית
  2. סלחנות – בעלת ברית חשובה לדרך
  3. ויכוחים לצד זוגיות טובה
  4. מחפשים את המגדלור
  5. למה חשוב לשחרר טינה ולסלוח?
הפוסט הזה פורסם בתאריך NLP, אומץ לב, אושר, אימון אישי, אסרטיביות, חיזוק הזוגיות, חמלה, כישורי חיים, כללי, למידה עם התגים . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>