חיקוי או הדבר האמיתי

פנינה 

"בגיל שתיים עשרה, המורה להיסטוריה הקסים אותי בבהירות מחשבתו ורהיטות דיבורו אודות התפתחות הציביליזציות הראשונות על פני כדור הארץ. הייתי מרותק לקולו והוא היווה עבורי דמות להערצה ולחיקוי. מאוד רציתי ללמוד ממנו. הייתי רעב ללמידה ממנו כמו הרעב למטעמים מיוחדים. הוא באמת היה מורה דגול והצליח פעם אחרי פעם, להצית את דמיוני ולהעשיר את חוויותיי. זיכרונותיי משאר המורים התאדו מזמן ואיתם גם החומר הנלמד. רק המורה להיסטוריה הטביע את רישומו  עלי."
מורה טוב,פותח צוהר לעולמות חדשים עבור תלמידיו. הוא מעורר את תאוותם להכיר את העולם ולחדור לעומקי הידע. מצד שני, מורה בינוני יכול לשעמם תלמידים ולעתים לגרום להם לסלידה עד כדי כך שהם מתרחקים לגמרי מנושא הלמידה.
ליאונרדו דה וינצ'י אמר : "למידה ללא תשוקה מקלקלת את הזיכרון, ושום-דבר ממה שנספג בו אינו נשמר."   

למידה ראשונית של תינוקות
תינוקות בנות ארבע עשרה חודשים אינם יודעים להגיד את השמות של אברי גופם. לעומת זאת , מוחם לומד לחקות פעולות של מבוגרים כשהם נוגעים בצעצועים פעם ביד ופעם ברגל. מחקר של אנדרו מלצר באוניברסיטת וושינגטון, גילה שכאשר מבוגר נוגע בצעצוע ברגל, אזור המוח של התינוקת הצופה בו, נדלק בהתאם לאזור הרגל. אם המבוגר נוגע בצעצוע ביד, נדלק אזור המוח שמתאים ליד.
למידה ראשונית זו היא חיקוי טהור. זוהי גם למידה אוטומטית כי לתינוקות אין שום בחירה חופשית באם הם רוצים ללמוד ומה ללמוד. הלמידה מוטבעת ישירות במוח.
ככל שילדים מתבגרים הלמידה הופכת להיות פחות אוטומטית וגם לא חיקוי עיוור של מישהו אחר אלא מעשה של בחירה מודעת. כאן נכנסת החשיבות של אותנטיות. 

אותנטיות או חיקוי – הדרך ללמידה
מגיל שנתיים פעוטות לומדים להגיד "לא" וזוהי דרכם להגדיר את עצמם כיחידים נפרדים.
הורים דורסניים עלולים לדחוק את ההתפתחות של ילדיהם כיחידים עצמאיים. ילדים שמכריחים אותם כל הזמן, מפתחים "אני שקרי" שתפקידו להשביע את רצונו של העולם –לשרוד בעולם עוין ולהסתיר את ה- "אני האמיתי" שלהם.
הורים רגישים לצרכים של ילדיהם יעזרו לילדים להתפתח על ידי למידה שמעוררת את חושיהם ואת תשוקתם ללמוד את דרכי העולם.
מכאן הלמידה צריכה לגעת באותנטיות של התלמיד , הגרעין המיוחד של ה – "אני" השואף תוך סקרנות להכיר את העולם ואת עצמו. משהו אותנטי הוא הדבר האמיתי ולא רק חיקוי של דבר אחר. למידה בדרך אותנטית גם מחזקת את הקשר שלנו עם עצמנו , כמו עץ שגדל טוב יותר משורשים עמוקים. כמבוגרים ,אם נכבד את האותנטיות של האחר, נכיר בזכותו של כל אחד לפתח את מפת העולם שלו , ללמוד בדרכו שלו ולהחזיק בערכים שלו. זוהי גם הדרך לעולם סובלני וסבלני יותר. כל אחד רוצה להצליח ולהיות מאושר אבל בדרך שלו . כל אחד רוצה להיות הדבר האמיתי ולא חיקוי של מישהו אחר.השאלה היא איך עושים את זה?
 
אימון אישי ולמידה
המאמן אינו מורה שיכול ללמד שיעורים פנים אל פנים. המתאמן הוא המומחה על חייו שלו. למתאמן יש ערכים וחלומות שמדריכים אותו וכאשר הוא נאמן להם הוא מרגיש אותנטי וחזק.
למאמן יש כלים ודרכים שהפעלתם יעזרו למתאמן לפעול כדי להשיג את מטרותיו תוך חיבור לחוזקות שלו ובדרך שמכבדת את ערכיו . ביחד מאמן ומתאמן יוצאים למסע לגילוי הדרך האותנטית והיעילה להגשמת חזון המתאמן. זהו לב לבו של האימון האישי – שותפות מופלאה  בלמידה ובהגשמת חזון המתאמן.
אומרת הפסיכולוגית מולי מרטי :
"בגובה רב מעל הסחר ברעש ובפחד של המבקרים והציניקנים, לוחש ברכות העצמי האמיתי שלך

                                                        לחץ כאן לצפיה בוידאו טיפים    

גלה את סודות הזוגיות והאסרטיביות- לחץ כאן וצפה בוידאו טיפים

לחץ כאן וצפה בוידאו טיפים

 

פניה ודניס מרימסקי,
מומחים לתהליכי שינוי : אימון אישי, אימון עסקי , פסיכו-מטפוריקה, ו NLP : כולל אימון לאינטליגנציה רגשית, זוגיות, דימוי עצמי, הפרעת קשב וריכוז ולבעלי צרכים מיוחדים. מה אומרים עלינו?
לוטוס הדרכה לשינוי
Google+ 

Related posts:

  1. נלחמים על הגשמת החלום
  2. האם מאוחר לתקן חרטות
  3. לנצח את הפחד
  4. מהו ייעוד ואיך מגשימים אותו?
  5. מחפשים את המגדלור
הפוסט הזה פורסם בתאריך אושר, אימון אישי, העצמה, ייעוד חזון, כללי, למידה, פחד עם התגים , , , , , , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>