המוניטין שאנו רוכשים לעצמנו

                                             
בגילאי העשרים, הדמות הנשית האידיאלית שלי הייתה אישה קטנה, נשית, מסתורית ובסופו של דבר מזיקה. אין זה פלא שבגיל 28 התחתנתי עם אישה כזאת לאחר היכרות קצרה של חודשיים. חיש מהר, התגלו פערים עצומים בינינו באורח חיים, מטרות וערכים. הראש הרציונאלי שלי ברח לפנטזיות שהאהבה תתגבר על הכל. התוצאה הבלתי נמנעת הייתה גירושים כעבור שנה. הערפל של המסתורין פוזר במהירות ואני תהיתי למה לא רציתי לראות את המציאות מההתחלה? עברתי שנה נוספת קשה. התביישתי מהמילה "גרוש" כמו אות של כישלון הדימוי העצמי שלי היה מאד שלילי.
נתניאל ברנדון הקדיש את חייו ומחקריו כפסיכולוג כדי ללמוד וללמד כיצד אפשר להשיג  הערכה עצמית אמיתית. (true self esteem). הוא הגדיר הערכה עצמית כך : "הערכה עצמית הינה המוניטין שאנו רוכשים לעצמנו".    

מהי הערכה עצמית אמיתית?
הערכה עצמית אמיתית הינה הנטייה להרגיש את עצמי מוכשר בהתמודדות עם אתגרי החיים והתחושה שאני ראוי לאושר והצלחה. המרכיב הראשון הוא אמונה או בטחון עצמי ביכולת שלי להפעיל את המוח כדי ללמוד להבין נכון את המציאות ולבחור ולהחליט מה לעשות כדי למלא את הצרכים ולקדם את האינטרסים שלי. המרכיב השני הוא כבוד עצמי – בטחון בערך עצמי וזכותי להיות מאושר ומסופק.
אם אני לא מרגיש מוכשר להתמודד עם אתגרי החיים אני אחפש לעצמי יועצים שיגידו לי מה לעשות אבל עדיין יהיה לי קשה לבחור את הייעוץ הנכון כי המצפן הפנימי שלי התנוון מחוסר שימוש.
אם אני לא מרגיש ראוי לאושר אפילו שאני מגיע לפסגת ההצלחה בתחום עיסוקי או ביחסים רומנטיים, אמשיך להרגיש אומלל.
בדרך כלל נוח לנו בנוכחות אנשים עם אותה רמה של הערכה עצמית.    

הערכה עצמית נמוכה פוגעת במוניטין
כיצד עלולה הערכה עצמית נמוכה לפגוע ולחבל בכל תחום בחיים? הגיעה אלינו אימון אישי אישה שאפשר היה רק להתקנא בה! לא חסר לה דבר. היא הייתה מוכשרת, עם עבודה טובה, בעל מקסים ובית נאה. ממש ברת מזל. רק דימוי עצמי נמוך לא איפשר לה לראות את התמונה במלואה וחיבל בכל תחום בחייה. היא האמינה בתוך תוכה שלא מגיע לה כל הטוב הזה, ועל כן באופן בלתי מודע התחילה להזיק ולפגוע בכל חלקה טובה וברוכה בעולמה.במקום להיות מאושרת ושמחה מהמתנות שהעניקו לה החיים, וכל שכן גם נעימה כלפי הסובבים אותה, פיתחה חשדנות והאמינה שרוצים להתנכל לה. החשדנות הפכה אותה לרגזנית, נרגנת, עצבנית, שתלטנית ומניפולטיבית. במשרד היא עשתה טרור ושקלו לפטר אותה. בבית, התקשה בעלה להכיל את המניפולציות והתחיל לדבר על פירוק החבילה.זה שלב בו היא החליטה להשתנות והגיעה אלינו לאימון אישי.
פתחנו בעבודה בעזרת דמיון מודרך עם טכניקת "קו הזמן", באמצעותה שאלנו את התת מודע שלה האם הוא מוכן לשחרר לגמרי כל רגש שלילי ולאפשר למודע להיות חיובי. לא היה בה שום קונפליקט והיא השיבה "כן".
המשכנו בתהליך, ובתרגילי דמיון מודרך ביקשנו שתיפנה לרגשות השליליים – לכעסים, לפחדים ולתוקפנות ותפנה מקום לרגשות חיוביים. כאשר התבהר המרחב הזה, עבדנו בעזרת טכניקת "קו הזמן החדש" כדי לבנות בה דימוי עצמי חיובי ועוצמתי. ביקשנו ממנה שתציין שלוש תכונות שהיו עוזרות לה בחיים, לו היו מצויות בה באופן מוגבר. היא אמרה: אמונה, אופטימיות ותקווה.על כל תכונה כזאת עבדנו. היא דמיינה לעצמה והגדירה בקול איך היא "לובשת" את התכונה הזאת, איך היא נראית בה, נשמעת, מדברת, הולכת כשכל אחת מתכונות אלה נמצאות בתוכה. תהליך העבודה המחיש לה במלוא העוצמה עד כמה היא לא מאמינה ביכולותיה ולא מפרגנת לעצמה. חוסר האמונה בעצמה למעשה הכניס אותה למלכוד שגרר אחריו אובדן תקווה ואופטימיות.
השלב הבא התמקד בחיזוק הדימוי העצמי, כאשר היא מיישמת, בהדרכתנו, את העבודה באימון ב"חיים האמיתיים". במקביל, היא התאמנה בכללי התנהגות אסרטיבית, להבדיל מתוקפנות.
לא עבר זמן רב ותחושתה הפנימית והתנהגותה החיצונית קיבלו תפנית. גם הפידבקים החלו להגיע. בעבודה התפעלו איך השתנתה, פתאום היא נינוחה, נעימה, מסבירת פנים… כמובן, שגם בבית עם בעלה הקשר נהיה רגוע ונוח. בסיום העבודה המשותפת שלנו, היא הוקירה לנו תודה גדולה על שעזרנו לה להציל את עצמה מעצמה.   

                                                         לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפים   

גלה את סודות שיפור החיים - לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפים

לחץ על התמונה לצפיה בוידיאו טיפים

  

שישה עמודי הטווח של הערכה עצמית
אם לא נעשה כלום בנוגע להערכה עצמית נמוכה, יכולה להיות נבואה שמגשימה את עצמה. מה עושים כדי לשנות הערכה עצמית נמוכה או דימוי עצמי שלילי?
מכיוון שהערכה עצמית היא תוצאה של שישה תהליכים עיקריים, ישנם שישה גורמים שאפשר לשנותם והם :
- לחיות באופן מודע וממוקד – אל תתעלמו ממידע מהסביבה שלא מתאים לרעיונות שלכם (אל תחפשו את המסתורין אלא הבהירות ביחסים).תהיו מוכנים ללמוד ולתקן טעויות. המוח שלנו הוא כלי להישרדות ואם נבגוד בו כי אנו שרויים באשליות, הערכה העצמית תסבול.
אל תגידו "אני יודע שאני מתנהג לא בסדר אבל יום אחד אני אשתנה."
- תפעלו מתוך קבלה עצמית. קודם כל תהיו החברים הכי טובים של עצמכם שזה אומר: קבלת כל הרגשות כפי שהם. תפגינו חמלה עצמית כלפי טעויות ושגיאות.
- תפעלו עם אחריות עצמית. אתם אחראים לרמת מודעות, התנהגות, בחירות, החלטות, איכות התקשורת, ערכים אישיים ואושר אישי בחיים שלכם. כאשר תיקחו חזרה בעלות על החיים (למשל אחריות על רמת האושר) – הדבר יעצים אתכם.
- השתמשו באסרטיביות– כלומר כבדו את עצמכם בנוכחותם של אחרים לדוגמא : עימדו בכל מקום באופן מודע שיש לכם זכות לעמוד שם ולמלא את החלל.
- תציבו לעצמכם יעדים ומטרות ותבדקו היכן אתם נמצאים כרגע (לעומת המטרה) ומה צריך לעשות כדי להשיג את המטרה.
- שימרו על יושרה אישית – נאמנות לערכים שלכם. מי שמתנהג אחד בפה ואחד בלב פוגע בהערכה העצמית. שימרו על המילה שלכם שתהיה שווה זהב.    

דניס ופנינה מרימסקי,
מומחים לתהליכי שינוי : אימון אישי, אימון עסקי , פסיכו-מטפוריקה, ו NLP : כולל אימון לאינטליגנציה רגשית, זוגיות, קריירה, דימוי עצמי, הפרעת קשב וריכוז ולבעלי צרכים מיוחדים. מה אומרים עלינו?
לוטוס הדרכה לשינוי
Google+ 

Related posts:

  1. להגיד לא בלי פחד
  2. הזמן ליראת כבוד
  3. אומץ לב – שריר שאפשר לחזק
  4. יהיה בסדר? לא תמיד
  5. האם מאוחר לתקן חרטות
הפוסט הזה פורסם בתאריך NLP, אושר, אימון אישי, אסרטיביות, העצמה, כישורי חיים, כללי, למידה, פחד, קריירה עם התגים , , , , , , , , , , , , , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>