לפרוץ את מעגל הכעסים

הנה סיפור קצר על הכעסים הקטנים של היום יום.
התכוננתי לכעוס כהוגן על זהבה, מזכירת הרופא שלא הצליחה לסדר לאשתי תור דחוף לצילום רנטגן לאחר שהיא נפלה בפארק ונחבלה בקרסול. לפני שנכנסתי למרפאה הכול היה ברור. אשתי טלפנה לזהבה ביום חמישי ולמחרת באתי למרפאה של ד"ר סטרומבולי כדי לאסוף את ההפניה. המזכירה של יום שישי ,ששמה דבורה, לא מצאה שום מסמך רק חיוב כרטיס של אשתי מיום קודם. דבורה כתבה בקשה נוספת לד"ר סטרומבולי ואשתי בלתה את סוף השבוע בכאבים. ביום ראשון, על הבוקר, נכנסתי למרפאה שוב. הייתי מוכן לקרב. כעסתי על זהבה כי היה ברור שהיא פישלה, כעסתי על  ד"ר סטרומבולי כי אצלו התורים הולכים ומתארכים ואתה צריך להיות בריא כמו סוס כדי להמתין עד שאתה מקבל את שירותיו. הסתכלתי על זהבה ופתאום עברה לי בראש מחשבה "גם היא בת אדם שעושה כמיטב יכולתה" הכעס שלי נמוג ונעלם כאשר זהבה גילתה שקיימת הפנייה עבור אשתי אבל בטעות היא תויקה באות "נ" במקום אות "מ". והנה, עם ההפניה ביד ושמחה בלב, יצאתי מהמרפאה.

האם הכעס משרת אותך או שאתה עבד לכעסים שלך?
יתכן שזהבה בכלל לא טעתה – היא פשוט לא מחייכת, אפילו כאשר אמרתי לה תודה. נזכרתי במעגל הכעסים ההולכים וגדלים שלכד אותי עם גרושתי במשך שנים. עכשיו אני חופשי – אני לא אסיר יותר של הכעסים שלי.

תמצא את נקודת הרתיחה שלך
ראלף וולדו אמרסון כתב "לכל אדם נקודת רתיחה שונה". ישנם אנשים שכועסים במהירות וגם שוכחים במהירות. אחרים כובשים את יצר הכעס ומתבשלים לאט לאט עד שתקרית קטנה יכולה להצית אותם כמו הר געש. יש גם כאלה שהכעס והטינה של שנים חרטו קוים מכוערים על פניהם. לבסוף ישנם אנשים החיים במעגל כעסים . הבוס כועס עליהם, הם כועסים על בת או בן הזוג, שכועס על הילדים וכוי.

האם אתם סקרנים לדעת מהי  נקודת הרתיחה שלכם?
תבדקו עד כמה המצבים הבאים מתאימים לחיים שלכם.
- אתם מרגישים מרומים ומרוגזים רב הזמן. כולם רוצים לנצל אתכם ואתם לא מקבלים תמורה הוגנת למאמצים שלכם בעבודה.
- אשתך או בעלך מעצבנים אתכם. הם כל הזמן מקטרים ומתלוננים על מה שחסר להם בחיים וכמה טוב אצל חבריהם.
- הילדים מוציאים אתכם מדעתכם. בכל פעם שאתם מעירים להם על התנהגותם זה נגמר בצעקות שלכם.
- אתם לא יכולים לסבול ביקורת מהבוס או מהאישה \ מהבעל.
- אם מישהו מפר את האמון שלכם או מאכזב אתכם אתם שומרים טינה במשך שנים
- אתם מרגישים חיוניים ומומרצים כאשר אתם כועסים והדם זורם לעורקים – אתם נהנים מהכעס.
- אתם לא טיפוסים כעסנים אבל נדמה לכם שכולם מסביב כועסים עליכם

אם אתם מזדהים עם אחד או יותר מהמצבים לעיל, יש לכם בעיה עם הכעסים שלכם או של אחרים. החדשות הטובות הן שאפשר ללמוד לא לכעוס באופן אוטומטי, כי לכעוס זהו הרגל והרגלים ניתנים לשינוי. התמכרות לאדרנלין של הכעס גובה מאתנו מחיר יקר של בריאות לקויה – לחץ דם גבוה, דופק מהיר ומחלות ממתחים. תזכרו שלא נולדנו לכעוס וכפי שלמדנו כיצד לכעוס, אפשר גם ללמוד כיצד לא לכעוס. אפשר לפרוץ את מעגל הכעסים.

למצוא תחליף לכעס
הגיע אלינו לאימון אישי גבר באמצע שנות ה-40 לחייו, שהיה נוח לכעוס, ובשפת היומיום: עם פיוז קצר ועצבים גבוהים. הוא טען ש"אין מה לעשות, ככה אני", ובכל זאת הגיע לאימון, אחרי שהתגרש ומצא את עצמו מחליף עבודות בתדירות גבוהה, ובנוסף אבא כעסן שילדיו מסתייגים ממנו. כל זה בגלל "פתיל קצר" וריבים על כל דבר אפשרי עם מי שרק אפשר. הכעס שלט בו ולא הוא בכעס.
את האימון התחלנו ב"תרפיית קו הזמן" במטרה לנקות כעסים, וכן פסיכו-מטפוריקה לפירוק והבנת הכעס: כיצד הכעס משרת אותו? מה יכול לבוא במקום הכעס? איזה מחיר יהיה לויתור על הכעס? ובעיקר – איך היה רוצה שהמצב יהיה. גילינו שבגלל העצבנות והכעסים, אנשים למדו לוותר לו כי פחדו לריב איתו, זה היה הרווח שלו. עם זאת, הוא הבין שלא יכול להמשיך ככה, כי המחיר גבוה מדי – הן בחייו האישיים והן בחייו המקצועיים והחברתיים.בעזרת הטכניקות האלה עבדנו על הכנסת רוגע לחייו וכיצד ניתן לשלוט על הכעס, לעצור ולספור עד עשר לפני שהר הגעש מתפרץ. זה לא היה קל. כדי לגבור על כעסיו, הוא נדרש להרבה מאוד תרגולים ואימונים. אדם מתרגל להתנהלות מסוימת, לדפוס פעולה אוטומטי. השינוי דורש רצון, מאמץ ומחויבות עצומים. לאט לאט הוא למד לא להיות ביקורתי על כל עניין קטן, להבין ולראות את התמונה השלמה לפני שהוא מתעצבן.
בשלב מסוים, הצענו לו רעיון די מטורף: להציע לגרושתו דייט, להתנצל ולבדוק אם יש מקום לחזור ולהיות יחד. היא הסכימה להיפגש, אבל מאוד חששה שהכול ידרדר מחדש. בסופו של דבר הסכימה לתת צ'אנס ולנסות. מאז חלפו 7 חודשים והיא מתקשה להאמין שאפשר להשתנות ככה. בעבודה קשה שלו, ובעזרתנו, הוא למד להפעיל בחייו את כל מה שהתאמן עליו. המאמץ השתלם לו. הוא קיבל את חייו בחזרה: אשתו שחיה איתו בשלום, ילדיו שגילו בו צדדים נעימים ולא רק כעס וביקורת וגם עבודה חדשה שמאוד משמחת אותו.

כיצד להשתחרר מכעס – לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפ

להשתחרר מכעס- לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפ

לחץ על התמונה לצפיה בוידיא טיפ

דניס ופנינה מרימסקי,
מומחים לתהליכי שינוי : אימון אישי, אימון עסקי , פסיכו-מטפוריקה,  ו  NLP : כולל אימון לאינטליגנציה רגשית, זוגיות, קריירה, דימוי עצמי, הפרעת קשב וריכוז ולבעלי צרכים מיוחדים. מה אומרים עלינו?
לוטוס הדרכה לשינוי
Google+

Related posts:

  1. אסרטיביות – הדרך הקלה?
  2. איך עושים שינוי מהותי ועמוק בחיים?
  3. הדרך לתקשורת אסרטיבית
  4. הזמן ליראת כבוד
  5. תפסיקו לטפח בריונות עצמית
הפוסט הזה פורסם בתאריך אושר, אימון אישי, חיזוק הזוגיות, כישורי חיים, כללי עם התגים , , , , , , , , , , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>