יהיה בסדר? לא תמיד

פנינה 

"יהיה בסדר", המשפט הכל-כך ישראלי הזה הוא לא רק ביטוי לתרבות ה"סמוך" וחוסר ההקפדה על פרטים בשלבי התכנון והארגון, הוא גם משפט שמניח בדרך ערטילאית שהמשימה העתידית תתנהל בצורה טובה על בסיס הווה שמתהווה מעצמו…  הוא משפט של דחיינות, שמאפיין לא פעם צורת התמודדות עם משימות המחייבות מאמץ מתמשך, מטלות לא אהובות או אפילו במצבים הדורשים דחיית סיפוקים.
ההנחה הטמונה ב"יהיה בסדר" היא שבגרסה העתידית שלנו נוטען בכוחות וכישורים בעלי יעילות בלתי רגילה, ובעזרתם נשלים את כל המטלות שקשה לנו להתמודד איתן היום.
מחקרים מראים שלפחות 20% מהאוכלוסייה סובלים מדחיינות כרונית וכ-50% מהסטודנטים זקוקים לעזרה בשל הדחיינות.
הדחיינות מלווה את החיים המקצועיים, הזוגיים והמשפחתיים. היא בולטת אצל אנשים שצריכים לעמוד ב"דד-ליין" בעבודתם ותמיד מחכים לדקה ה-90 לפני מועד ההגשה. היא משפיעה מאוד על מידת הלחץ/הצלחה/כישלון בקרב סטודנטים, שדוחים למידה לפני מבחנים עד כמעט לרגע האחרון, כאשר הדחייה גם משמשת אותם כמעין תירוץ במקרה של ציון לא מזהיר… הדחיינות מוכרת מאוד גם לאנשים הזקוקים לירידה במשקל, ודוחים דרך קבע עשיית פעילות ספורטיבית והנהגת הרגלי אכילה בריאים.
דחיינות יושבת על מקום פנימי שקשור בחסמים שמקורם באמונות מגבילות ("אני לא יכול", "אין לי סיכוי להצליח" "אני לא מספיק טוב, אז למה להתאמץ…" וכו'), פחד מכישלון, חוסר הערכה עצמית ,ודימוי עצמי נמוך. 

לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפים 

גלה את סודות הזוגיות והאסרטיביות- לחץ כאן וצפה בוידיאו טיפים

לחץ בתמונה לצפיה בוידיאו טיפים

 

איך דוחים דחיינות?
הגיע אלינו לאימון אישי בחור בשנות ה-30 לחייו, שהרגיש שהוא לא מצליח לממש ולהגשים את עצמו, לא בלימודים, לא במציאת עבודה ראויה ולא בזוגיות. הוא לא נרשם ללימודים, כי דחה מיום ליום את הבחירה בתחום הלימודים ובמוסד הלימודים, הוא לא מצא עבודה טובה כי לא הייתה לו השכלה מספקת, והוא לא מצא זוגיות כי ויתר לעצמו במאמצי החיפוש והעדיף להישאר מוקף בחוג חברים מוכר וידוע. התוצאה הייתה תסכולים, עצבים וכעסים.
התחלנו את עבודת האימון בעבודת ערכים ,עברנו לתרגילי NLP וטכניקת "תרפיית קו הזמן" שבעזרתם גילינו שהדחיינות היא מוטיב עיקרי שהוביל אותו לתחושה של כישלון ויכולנו למגר את הכעס והפחד ולהטמיע בו אומץ לב.
עברנו לאימון בשלבים שמטרתו הייה דחיית ומיגור הדחיינות ויציאה לדפוס פעולה של ביצוע ועשייה:
1. שיטת החשיבות: שאלנו אותו עד כמה חשוב לו להפסיק לדחות ולהתחיל לעשות? אם בלימודים, מציאת עבודה או בזוגיות. הוא היה בשלב שהנושא היה אקוטי עבורו. המשימה שהטלנו עליו הייתה לבחור מה הוא רוצה ללמוד, להחליט, להתראיין להירשם – הכל היה מתוחם בלוחות זמנים. בסופו של שלב זה, הוא נרשם ללימודי הנדסה בטכניון.
2. שיטת הרווח: שאלנו אותו – מה מסתתר מאחורי הדחיינות? איך הדחיינות משרתת אותו? גילינו שהרווח טמון בכך שבמצב הנוכחי הוא לא צריך להתאמץ או להיות בתחרות. עזרנו לו להתכוונן על דרך שבה הוא יוכל לעשות את כל הדברים ולא להזדקק לרווחים המפוקפקים שבדחייה.
3. תכנות תת מודע ב-NLP: מאחורי התרגיל עמדה השאלה: איזו התנהגות אחרת תיצור רווחים אחרים שאינם חוסמים ובולמים? בעזרת דמיון מודרך, הוא שרטט את התנהגותו העתידית.
השלב הזה, דחף אותו להיכנס למעגל הבליינד דייטים, וכך פגש מישהי שהיה לו טוב, נעים וקליל איתה. הם התחברו ויצרו זוגיות נהדרת.
4. שיטת המהות: מטרת העבודה הזו הייתה לחבר את המתאמן שלנו למהות שלו, לערך החשוב המוביל את חייו, כברקע השאלה: מה חשוב לך בחיים? הוא ערך רשימה שכללה שמונה ערכים שחשובים לו. ביקשנו שיבחן את חייו לאורם, וגיבשנו דרכי פעולה למימוש שלושה ערכים חשובים במיוחד, מבלי להתחשב במה שהיה פעם, או במה שאמרו לו כשהיה ילד .
במקביל לעבודה הזו, הוא מצא עבודה במשמרות שתאפשר לו גם ללמוד וגם לממן את עצמו.
5. שיטת המיקוד: אפשר לקרוא לה גם "המקל" – כאן הוא היה צריך להכיר את הכאב והמחיר שהוא משלם בעבור אי עשייה ודחייה, ולהפך.
6. שיטת "הגזר": מטרתה הייתה יצירת חיבור לרמות גבוהות של עונג כדי לשמור על התנועה והתשוקה, כשהרעיון הוא שלא יתחיל בהתלהבות ויפסיק אחרי שבוע, כדי להמשיך קדימה בכוח האנרציה…. עם רגשות החיוביים שנוצרים בו בעקבות השינוי, וכייף הטמון בעשייה.
7. שיטת המסת הקרחון: זוהי טכניקה ב-NLP שמאפשרת לבדוק האם המסרים הוטמעו ע"י פירוק התמונה הגדולה למנות קטנות. כלומר לעשות את הדברים ואז לבחון אותם ביחס לתמונה הרחבה של מה שרצה להשיג, תוך כדי הקטנת התמונה השלילית שיש לו בראש. כך הוא גם מצליח להתמודד עם מה שהפחיד אותו ותקע אותו בעבר.
בסופו של התהליך התמונה של האדם העושה והמבצע, בחשק ובהתלהבות, קרמה עור וגידים. היום, הוא באמצע שנת לימודיו השנייה, מצוי במערכת יחסים זוגית נפלאה ועובד במשמרות למימון הלימודים והוצאות המחייה.
ספר מעניין ביותר בשם "גנב הזמן", מאגד אוסף מאמרים על דחיינות. דחיינות נחשבת לבעיה הולכת ומחמירה בחברה המודרנית. אל תתנו לה להשתלט עליכם. אפשר לדחות את הדחיינות מחיינו. 

פניה ודניס מרימסקי,
מומחים לתהליכי שינוי : אימון אישי, אימון עסקי , פסיכו-מטפוריקה,  ו  NLP : כולל אימון לאינטליגנציה רגשית, זוגיות,קריירה, דימוי עצמי, הפרעת קשב וריכוז ולבעלי צרכים מיוחדים. מה אומרים עלינו?
לוטוס הדרכה לשינוי
Google+

Related posts:

  1. למה לדחות למחר?
  2. הכל או לא כלום
  3. האם אתם יודעים לעמוד על קצות הבהונות?
  4. הזמן ליראת כבוד
  5. הקילומטר האחרון למטרה
הפוסט הזה פורסם בתאריך NLP, אושר, אימון אישי, דחיינות, העצמה, חיזוק הזוגיות, כישורי חיים, כללי, למידה, פחד, שינוי בחיים עם התגים , , , , , , , , , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>