האם אפשר להיפטר מהרגלים רעים?

פנינה 

אי אפשר להסתדר ללא הרגלים. תארו לעצמכם חיים בלי הרגלים, שכל דבר חדש לכם. אתם קמים בבוקר ולא ברור לכם כיצד ללבוש חולצה או שמלה. אתם ניגשים למטבח רואים כסא ושואלים את עצמכם מה עושים איתו. אחרי זה אתם ניצבים בפני אתגר נוסף : כיצד אוכלים עם מזלג וסכין?
למעשה כל היום יהיה מבוזבז בפענוח כיצד לעשות פעולות פשוטות.
למזלנו, במציאות, יש לנו מנגנון למידה שמאפשר לנו לעבור משלב של ביצוע פעולה באופן מודע לשלב של ביצוע פעולה אוטומטי (תוך הרגל) וכך אפשר לשחרר את המוח לבצע מספר פעולות בו-זמנית. לדוגמא : אני מסוגל לנהוג ובו-זמנית לדבר עם הנוסע לידי. פעולות הנהיגה מבוצעות מבלי לחשוב עליהן באופן מודע ובו זמנית אני יכול לחשוב על תשובה לשאלת הנוסע לידי. ריבוי משימות מתאפשר עקב יכולתנו להפוך פעולות מודעות להרגלים בכל תחומי החיים : בישול, גינון, בדיקת דואר אלקטרוני וכוי.
הבעיה מתעוררת כאשר אנחנו רוצים לשנות הרגלים לא רצויים, שהפכו להיות אוטומטיים ומפריעים לנו. 

להשתחרר מהכבלים
פתגם ספרדי אומר "מראה ההרגלים בראשונה כקורי עכביש, אך במרוצת הזמן הם הופכים לכבלים." קל יותר ליצור הרגלים מאשר לשנות אותם. בוודאי שמעתם את המשפטים הבאים :
"היום שבת ואני יכולה להרשות לעצמי לחרוג קצת מהדיאטה"
"אני יכול להפסיק לעשן מתי שאני רוצה"
"אי אפשר לוותר על כל תענוגות החיים"
"היום זה יום מיוחד והכול מותר לנו"
יש לנו הסברים נהדרים לכל מצב. יש לנו הסבר למה כדאי לדחות את המבצע של שינוי ההרגל למחרת. יש לנו הסבר למה כדאי לנוח קצת מכל המאמצים של הפעלת כוח רצון.
תמיד אנחנו משכנעים את עצמנו שאנחנו צודקים.
הבעיה היא שאי אפשר לשכנע את ההרגלים הלא רצויים להתאדות ולהיעלם מחיינו.
אי אפשר לנפנף מטה קסמים ולשנות הרגלים בין רגע.
מה כן אפשר לעשות? 

מודעות ועבודה קשה
לתוכנית אימון שלנו הנקראת "הרזיה מהראש ומטה" הגיעה אישה בשנות ה-50 שסבלה מעודף משקל כל חייה. היא כמובן התנסתה בכל סוגי הדיאטות והטיפולים האפשריים, ותמיד, גם אם הצליחה לרדת במשקל – כעבור זמן מה עלתה אותו בחזרה ואף יותר. היא הייתה מיואשת ומתוסכלת מאוד ממצבה.
כאשר הגיעה אלינו אימון , הסברנו לה שהעבודה תתמקד בשינוי אורחות חייה ודפוסי חשיבתה. פתחנו את האימון בעבודה על ערכים – מיפויים ודירוגם, שהדגימו ושיקפו באופן ברור שהאכילה הכפייתית נובעת ממצב רגשי מעורער.
המשכנו לעבודת ניקוי רגשות שליליים בעזרת טכניקות דמיון מודרך, NLP ותרפיית קו הזמן. השלב הבא היה לימוד אסטרטגיות אכילה. אדם שמן לא אוכל, הוא טורף מבלי להקשיב לגוף שלו, ללא קשר לרעב. אדם שמן רגיל לחשוב שהוא פח זבל, שאמור לקלוט אל תוכו את שיירי המזון מהצלחות מסביבו… אדם שמן חי בשביל לאכול במקום לאכול בשביל לחיות.
המטרה שלנו הייתה להיפטר מההרגלים הרעים ומהאובססיות, כלומר להילחם בדפוסי התנהגות מושרשים ועמוקים. ראשית, הפכנו את המאבק לריקוד נעים, את מה שנתפס אצלה כשלילי – לחיובי, כי בשינוי גישה אפשר ליהנות מאוד מאימון בחדר כושר, אפשר גם להתענג על כוס קפה שאין לצידה מאפה או כריך…עבדנו על חיזוק הדימוי העצמי ושינוי אמונות מגבילות בעזרת טכניקות "קו הזמן", "פנים אל פנים" ו"מיזוג מטרה אל העתיד", בעזרתן הגברנו את אמונתה בהשגת המטרה הסופית והעצמנו את הדבקות והנחישות שלה להגיע אליה. במקביל, היא למדה להפנים את האסטרטגיות ולהתמודד עם רגשות חיוביים. בעזרת טכניקה בדמיון מודרך, המכונה "ויז'ואלס סקווטש" ראינו את התהליך כולו מהתחלתו ועד לסופו, כמו בסרט. היא דמיינה את עצמה כדמות בסרט, בו היא מתבוננת, ובוחנת את הרווחים שיהיו לה בסיום התהליך הארוך והמורכב וכן את הנפילות והכישלונות. זאת על מנת שנוכל להמחיש את השינוי ולהכניסו לדפוס קבוע.
כל התהליך נתמך על ידי טכניקה המאגדת שלושה תהליכים נוירולוגים הקשורים ביצירתיות: הראשון הוא החולם – המיועד ליצירת רעיונות חדשים ומבוסס על ויזואליה, השני – המציאותי – שמכוון להפיכת הרעיון לממשי ומוחשי כדי שיקרום עור וגידים, השלישי – המבקר – המספק מסננות בקרה לתהליך ולהגשמת הרעיון.היא התבקשה למצוא בתוכה שלושה מקומות פיזיים לכל אחת מהדמויות הללו, להרגיש לראות ולשמוע איך היא עצמה נראית בתוך כל אחת מהן. תוך כדי כך, "השתלנו" בה דימויים חיוביים לגבי העתיד. עבודה שהגבירה אצלה את המוטיבציה, אפשרה לה ליצור לעצמה דימוי של אדם רזה, לא להיכנע בזמן נפילות ולחוש אחריות מלאה על עצמה.
בסופו של דבר, ירדה המתאמנת שלנו 10 קילו, היא המשיכה לבד כשהיא בקשר טלפוני איתנו, וירדה עוד 20 קילו. נכון לעכשיו, כמה חודשים לאחר האימון, היא מצליחה לשמור על משקל יציב זמן ומזמן כבר החליפה מלתחה….

                                                     לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפים  

גלה את סודות הזוגיות והאסרטיביות- לחץ כאן וצפה בוידיאו טיפים

לחץ בתמונה לצפיה בוידיאו טיפים

 

המדע לעזרתנו
פרופסור בריאן ונסינק מאוניברסיטת קורנל גילה במחקריו שיש מספר דרכים פשוטות להפחית גרגרנות והן כרוכות בשינויים בסביבה. למשל כאשר אנשים מקבלים צלחות קטנות יותר הם נוטים לקחת מנות קטנות יותר של אוכל. כאשר אחרים באותו שולחן, אוכלים במתינות,זה משפיע גם עלינו. גם קירבה פיזית של אוכל בריא לעומת סוכריות או מלוחים משפיע על הכמות שאנו אוכלים.
מחקר טרי של פרופסור אן גרייביל מהמכון לחקר המוח ב – MIT, נותן תקווה חדשה לכל מי שמנסה לשנות הרגלים לא רצויים. הם גילו שיש מרכז פיקוד על כל ההרגלים באזור המוח הנקרא הקורטקס הקדם-מצחי. בעזרת אופטוגנטיקה (טכניקה שמאפשרת חוקרים לעורר או להשתיק פעילות של נוירונים נבחרים בעזרת אור צבעוני), מדענים הדליקו וכיבו נוירונים במוחות של חולדות שגרם לחולדות, לחילופין, להפסיק הרגלים ישנים או לחדש אותם, בין רגע . המחקר גילה שהרגלים ישנים אינם נעלמים לאחר שינוי אלא נסוגים ומוחלפים על ידי הרגלים חדשים יותר. בכל עת מרכז הפיקוד במוח יכול להחליף בין הרגלים. גילוי המנגנון הזה מעלה אפשרות שבעתיד נוכל לטפל גם באנשים אם התמכרויות ונותן פירוש חדש לביטוי "

הכל צפוי והרשות נתונה".

 

  

פניה ודניס מרימסקי,
מומחים לתהליכי שינוי : אימון אישי, אימון עסקי , פסיכו-מטפוריקה,  ו  NLP : כולל אימון לאינטליגנציה רגשית, זוגיות,קריירה, דימוי עצמי, הפרעת קשב וריכוז ולבעלי צרכים מיוחדים. מה אומרים עלינו?
לוטוס הדרכה לשינוי
Google+
 

Related posts:

  1. מהיכן שואבים את האומץ לחולל שינוי בחיים?
  2. מדוע חשוב לטעות?
  3. האם אתם יודעים לעמוד על קצות הבהונות?
  4. מהו משקלה של היושרה שלכם?
  5. הקילומטר האחרון למטרה
הפוסט הזה פורסם בתאריך NLP, אימון אישי, העצמה, הרזיה מהראש, כישורי חיים, כללי, למידה, שינוי בחיים עם התגים , , , , , , , , , , , , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>