לשאול את השאלות הנכונות

פנינה

מה אתם עושים כאשר אתם נתקלים בבעיה?  האם אתם יודעים למצוא דרך קצרה לפתרון או שמרוב תסכולים אתם מתעצבנים ומחפשים בייאוש מישהו שיגאל אתכם מיסורי הבעיה?

לפני שבועיים התקלקלה הטלוויזיה, ומכיוון שמדובר במכשיר מיושן מאד ומסורבל שממילא התכוונו בעוד כחודש להחליפו, מיהרנו לחנות וקנינו טלוויזיה חדישה ודקה שאמורה הייתה להקרין תמונה חדה ומפוארת בצבעים מציאותיים. במקרה הזה, הטלוויזיה החדשה סירבה להקרין תמונות כאשר חיברנו אותה לממיר עידן פלוס ולשקע של האנטנה. עכשיו, מסתבר שהטלוויזיה הישנה הייתה לגמרי תקינה אלא שהרשות המקומית הפסיקה את השידורים האנלוגיים לטובת שידורים דיגיטליים שלא יכולנו לקלוט כי האנטנה אנלוגית. חשבתי לתומי – אוטוטו הבעיה תיפתר כי הזמנתי אנטנה פנימית שעובדת היטב בביתם של ילדינו. מה מרה הייתה אכזבתי, כאשר הגיעה האנטנה המיוחלת ועזרה להפיק תמונה רק בערוץ 24 וזאת בתנאי שאני מחזיק את האנטנה בזווית מיוחדת מעל ראשי ולא מרפה ממנה. כמובן, אנחנו נמצאים במשא ומתן עם מספר מתקיני אנטנות כדי לעבור לחיבור לאנטנה חיצונית….

מה אפשר ללמוד מהסיפור הזה? ניתן ללמוד על הקושי להתמודד עם שינויי הטכנולוגיה התכופות בתקופה המודרנית וכיצד הגענו לעידן מינוס במקום לעידן פלוס.
בנוסף אפשר ללמוד שכדאי לשאול את השאלות הנכונות (במקרה הזה למה הטלוויזיה הישנה הפסיקה לשדר) וזה לא מעט.
האם שמתם לב כיצד פועל מומחה? הוא יודע להגיע למקור הבעיה תוך מספר קטן של שאלות.

המפתח להצלחה בעסקים וניהול
חברות גדולות וקטנות קמות ונופלות על השאלה "כיצד לתת ערך מוסף ללקוח".
מנהלים זוטרים מחפשים כיצד לפתור בעיות של יעילות ולהפיק יותר מהמשאבים הקיימים (דהיינו אנשים, כסף, חומרי גלם ומכונות) ואילו המנהלים הבכירים אמורים להתרכז בחיפוש השאלות הנכונות שפתרונם יקפיץ את העסק קדימה. השאלות הנכונות קשורות לתמונה הגדולה של העסק וכרוכות בחיזוי צרכי הלקוח בעתיד.

איך לומדים לשאול את השאלות הנכונות?
באימון אישי, מגיעים אלינו אנשים שפוחדים לשאול את השאלות הנכונות, המהותיות. הפחד מהתשובה שתתקבל – גורם להם להסתובב סביב הבעיה ולטייח במשך שנים. אנשים רבים מעדיפים זאת על פני שאלות נוקבות ומציאת תשובות אמיתיות המאפשרות מוצא ופתרונות.

הנה סיפור מקרה לדוגמא. הגיע אלינו לאימון גבר, שטען שאשתו לא מקשיבה לו ולא עושה בדיוק את מה שהוא מבקש. "אני אומר לה לעשות זאת בהקדם, אחרי חצי שעה אני בודק – וכלום לא נעשה…"  היא, כמובן, מגיבה בכעס ועלבון… ההתנצחויות, ההאשמות ההדדיות והחיכוכים הלכו וגברו, עד שהגיעו לשלב של כמעט פרידה. אלינו הם הגיעו כמוצא אחרון, ניסיון נואש להציל את חיי הזוגיות שלהם.
בתחילה הגיע אלינו הגבר. באימון, התעכבנו על השאלות שמעולם לא שאל אותה: למה היא לא עושה את מה שהוא מבקש? שאלה פשוטה מאוד. הוא הלך והתבשל בכעס עצום עליה כי הגיע למסקנה ש"היא לוקחת אותי כמובן מאליו, אני לא מעניין אותה יותר, ככה תמיד קורה לי…" כלומר קפץ למסקנות ואמונות מגבילות, מעיקות ומסכסכות, מבלי לנסות לגלות באמת את שורש העניין. מבלי לשאול את השאלות הנכונות.
בשלב הבא, הגיעה אלינו אשתו.  היא טענה כנגדו שהוא שתלטן, דורשני, ושהיא פשוט לא עומדת בקצב…
מהר מאוד עלינו על כך שאחד משניהם, או שניהם, לוקים בהפרעת קשב וריכוז, המשפיעה מאוד גם על יחסים זוגיים, ועלולה לטרפד אותם אם לא מודעים לקיומה.
באבחון שעשינו, מצאנו שלאישה יש הפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות. היא מעולם לא אובחנה קודם לכן. בעבודה איתה, צף ועלה דפוס התנהגות קבוע: תמיד הייתה מאוד קופצנית, חסרת סבלנות, עוברת מעניין לעניין מבלי לסיים דבר – התנהלות שעוצרת מבעדה להגיע לתוצאות.
עבדנו איתה באימון על ניהול רגשות, ניהול זמן ואסרטיביות – תחומים שיש לחזק מאוד אצל בעלי הפרעת קשב וריכוז.
עם האיש עבדנו על תחום הנקרא "חקר מוקיר", כדי שילמד להוקיר את אשתו, להבין אותה ולראות את צרכיה.
עם הידיעה שיש לה הפרעת קשב וריכוז, הוא היה צריך ללמוד איך לפנות אליה, מה לבקש ממנה וכמה. למשל, כדי לתת לה לבצע משימה מורכבת, עליו לפרקה לחלקים ולאתגר אותה צעד אחר צעד. הוא הבין שזה לא שהיא לא רוצה, היא באמת לא יכולה לעמוד בקצב ובדרישות, והיא לא תגיד מילה כי היא רוצה לרצות אותו ואיננה אסרטיבית.
באימון זוגי, לימדנו אותם לשאול אחד את השני שאלות כדי לרצות להבין, לראות את הצד השני באמת ולהגיע לפתרונות אפשריים לשניהם. בסיום האימון, הם התאהבו מחדש, הפעם עם התובנות והשאלות הנכונות…

השאלות המרכזיות באימון אישי
אימון אישי פועל כדי לקדם את מטרותיו של המתאמן ולתת לו אסטרטגיה יעילה שמתאימה לערכים שלו. יחד עם זאת, אם המתאמן תקוע בחסמי הצלחה  (כגון הקושי להיפרד, פחד מכישלון) יתכן שהוא לא חושב במונחים של התוצאה הטובה ביותר עבורו וחסר לו חזון. באופן רגיל, אנשים חושבים על אלו כישרונות ומשאבים יש להם ומה הם יכולים לעשות איתם.
הם אינם שואלים מהי התוצאה המתאימה להם ביותר.
על כך, אמר אברהם מסלאו: "אם ברשותכם רק פטיש, כל בעיה נראית בעיניכם כמסמר".
במילים אחרות, אנחנו זקוקים לאמן את שרירי הראיה כדי לראות מעבר לאופק המיידי.
כאן נכנס תפקיד המאמן כי הוא רגיל לשאול שאלות שהמתאמן אף פעם לא שאל את עצמו.
כמו מאמן ספורט שמביא את הספורטאי לביצועים שהוא לא חלם להגיע אליהם, מאמן לחיים מנוסה יודע כיצד לכוון את המתאמן להגיע לרף הגבוה בחייו.

לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפים

גלה את סודות הזוגיות והאסרטיביות- לחץ כאן וצפה בוידיאו טיפים

לחץ בתמונה לצפיה בוידיאו טיפים

פניה ודניס מרימסקי,
מומחים לתהליכי שינוי : אימון אישי, אימון עסקי , פסיכו-מטפוריקה,  ו  NLP : כולל אימון לאינטליגנציה רגשית, זוגיות, דימוי עצמי, הפרעת קשב וריכוז ולבעלי צרכים מיוחדים. מה אומרים עלינו?
לוטוס הדרכה לשינוי
Google+

Related posts:

  1. מהיכן שואבים את האומץ לחולל שינוי בחיים?
  2. איך עושים שינוי מהותי ועמוק בחיים?
  3. אסרטיביות – הדרך הקלה?
  4. זוגיות תחת השראת הפרעת קשב וריכוז
  5. מסע הגיבור האלמוני
הפוסט הזה פורסם בתאריך אימון אישי, אסרטיביות, דחיינות, העצמה, חיזוק הזוגיות, ייעוד חזון, כישורי חיים, כללי, עסקים, פחד, קשב וריכוז עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>