האם אפשר ללמוד איך להיות מאושרים?

 



ראשית, לשאלות מעניינות וחשובות אלה תשובות מדעיות: מחקרים עדכניים מראים שאנשים מאושרים מאריכים ימים, כפי שמדגים אחד מהמחקרים הגורס כי קיים הבדל של תשע שנים בין תוחלת החיים של אנשים מאושרים ואנשים השרויים בדיכאון (!).
לעומת זאת, אין שום הוכחה, שעלייה ברמת החיים במדינות מפותחות, הביאה לשיפור ברמת האושר. יתכן שההפך הוא הנכון. החברה הצרכנית מלמדת אותנו להרבות בהשוואות עם הזולת. בעולם הישגי ותחרותי כפי שאנו מכירים כיום, הדשא נראה ירוק יותר אצל השכן. ככל שנרבה להשוות את חצי הכוס הריקה  שלנו, האושר ילך ויחמוק מחיינו. 

מהו אושר? האם קיימת נוסחה להשגת אושר?
האם תוחלת החיים של אנשים מאושרים ארוכה יותר מאלה הנוטים לדיכאון? 

מהו אושר אמיתי?
הפסיכולוג מרטין זליגמן הגדיר מהו אושר אמיתי והכניסו לתוך נוסחה, נוסחת האושר
(א = ט+נ+ש): אושר = טווח אושר קבוע +נסיבות החיים + שליטה רצונית.
טווח אושר קבוע הינו הטווח שאנו יורשים מהורינו, וזו גם הנטייה הטבעית שלנו (מחצית מאושרנו הינו גנטי).
נסיבות החיים, הכוונה היא לכסף, חיים  חברתיים, בריאות, חינוך, דת ונישואין. גם אם נשנה לטובה את כל הנסיבות, לא נוכל לשפר את אושרנו לטווח גבוה מ- 10%. לדוגמא: אם איננו מורעבים יותר, – כסף לא ישפיע הרבה על אושרנו. דוגמא נוספת: מחקר, שנערך על קבוצה המונה 22 איש ואישה, שזכו בסכומי כסף גדולים(כמו:זכייה לוטו/פייס),הראה, שכעבור שנה מיום הזכייה, הם לא היו יותר מאושרים מאשר לפני הזכייה. הם חזרו לרמה הבסיסית שלהם.
שליטה רצונית פירושה – גורמים, בהם אנו שולטים ויכולים לשפר את אושרנו, בעבר בהווה ובעתיד.
אם ברצוננו לשלוט בשביעות הרצון מהעבר, נוכל להגדילה על ידי הבעת תודה וסליחה. כשמישהו פוגע בנו אנו צריכים לרשום את הפגיעה בחול כדי שרוח המחילות והסלחנות תוכל למחוק את זה אבל כשמישהו עושה לנו משהו טוב אנחנו חייבים לחרוט את זה על אבן כדי ששום רוח לא תוכל למחוק.
באשר לעתיד, אופטימיות גורמת לאנשים להיות יותר מאושרים, יצירתיים ומוצלחים.
בהקשר זה, שימו לב לעובדה הבאה: ניתן ללמוד כיצד להפוך לאופטימיים יותר! ניתן ללמוד להתווכח עם מחשבות פסימיות, שצצות לנו באופן אוטומטי, אפשר ללמוד איך לחשוב בצורה אופטימית. חשיבה אופטימית מופעלת מן האמונה שבעיות הן זמניות וניתן למצוא להן הסברים על-מנת לשפר ולהתאושש. ראייה פסימית מייצגת אדם המאמין שהוא חסר אונים והכול קטסטרופאלי. לדוגמא הפסימי אומר: "אני תמיד נכשל" ואילו האופטימי אומר "אני נכשלתי במבחן זה". ללמוד אופטימיות היא ללמוד גמישות מחשבתית כי אפשר ללמוד מהנסיבות ולהשתפר.
האושר בהווה איננו חבוי בהנאות תחושתיות – אכילת שוקולד, עשיית אהבה וכו'. אלה הן הנאות הגורמות לנו סיפוק, אך אנו מתרגלים אליהן. הסיפוקים העמוקים הינם אלה שאנו מרגישים כתוצאה משימוש ביכולות שלנו להתמודד עם אתגרים וליצור משמעות בחיינו. כשאנו משתמשים ביכולות כגון:כושר מנהיגות,על-מנת לשרת מטרה נעלה כמו: לאסוף כסף או מזון לניזקקים, אנו גם מוצאים משמעות בחיים ע"י יצירת ערך. זליגמן מספר על איש ניקיון בבי"ח, שניקה חדרים ונתן משמעות לעבודתו ע"י בחירת תמונות יפות, שתלה על הקיר לפני מיטת – החולה, על-מנת, שהחולה יראה, כשיתעורר, מראות יפים. 

כיצד ניתן להשיג תחושת אושר על ידי אימון אישי?
נפתח בסיפור לדוגמה, מקרה אחד בו נתקלנו בעבודתנו באימון לחיים. הגיע אלינו מתאמן שנהג לומר לי שוב ושוב שהוא איננו מרגיש כלום, לא הנאה, לא אושר, לא שמחה, הוא חי בתחושה שהוא משרת את העולם ותו לא. במאמץ להרגיש מאושר, הירבה אותו מתאמן לקנות לעצמו דברים יפים, לנסוע לחו"ל, לרכוש עוד מפה ומשם – אבל האושר לא בא. 
בעבודה איתנו, למשל באמצעות תרגילי NLP, גילינו שהוא לגמרי חסום. תרגילי ה-NLP, נעשים על  ידי דמיון מודרך, אך הם עובדים גם על הגוף שלומד לחשוב מחשבות חיוביות במקום שליליות (למשל על ידי חיוכים, המפרישים הורמונים שיש להם תפקיד בהגברת האושר). במשך העבודה איתו, בתהליך איטי, למד הבחור להתבונן בערכיו, צרכיו, תפיסותיו ושורשיו, להכיר תודה ל"יש" ולאהוב את עצמו. אט אט הוא נפתח לתובנות חדשות  וכיום הוא נהנה מזוגיות מופלאה, מסוגל לחוש הנאה ולומר לעצמו: אנו מאושרים. 

מה בעצם קורה כאן? באימון לאושר אנו מדמים את עצמנו לעץ.
השורשים הם ה- being – הערכים, האמונות והתפיסות הבסיסיות שלנו את עצמנו ואת העולם הסובב אותנו.
הענפים הם ה- doing – העשייה שחייבת לבוא בהלימה עם ה- being ורק תאום מושלם ביניהם יצמיח את:
צמרת העץ – את ה- have.
דימויי העץ משרתים אותנו בחשיפת מהותנו הבסיסית והאמיתית, מכוונים אותנו לעשייה מעשירה ומספקת -  ומכאן אנו יכולים לגעת בצמרת העץ, באושר עצמו.  

מה מאפיין אנשים מאושרים בחברה העכשווית?
אנשים מאושרים שנבדקו במחקרים טענו כי הם נהנים מחיי חברה מלאים ויחסים רומנטיים מספקים. זאת למרות השיעור הגבוה והולך של גרושים במדינות המפותחות
(בישראל אחד מתוך ארבעה זוגות), אנשים נשואים חיים בממוצע שבע שנים יותר. כנראה, בדידות אינה מוסיפה בריאות. עדיין נשאלת השאלה, האם אושר הוא תוצאה של זוגיות או גורם להצלחתה ?

                                                              לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפ 

גלה את סודות האושר - לחץ כאן לצפיה בוידיאו טיפ

גלה את סודות האושר - לחץ על התמונה

 

דניס ופנינה מרימסקי,
מומחים לתהליכי שינוי : אימון אישי, אימון עסקי, פסיכו-מטפוריקה  ו  NLP : כולל אימון לאינטליגנציה רגשית, זוגיות, דימוי עצמי, הפרעת קשב וריכוז ולבעלי צרכים מיוחדים מה אומרים עלינו?
לוטוס הדרכה לשינוי  
Google+   

Related posts:

  1. החבר הכי טוב של עצמנו
  2. זוגיות וקרמה
  3. איך נחזק את האמונה ביכולותינו?
  4. האם שחיקה היא הזדמנות לשינוי?
  5. מדוע סובלנות הינה צורך קיומי?
הפוסט הזה פורסם בתאריך NLP, אושר, אימון אישי, כללי, למידה, שינוי בחיים עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>